Mastervolt marine

Series Hybride systemen zijn de toekomst

Mastervolt, de in Nederland gevestigde producent van hoogwaardige elektrische systemen, houdt vast aan haar missie om het meest efficiënte en krachtige aanbod aan elektrische en hybride maritieme aandrijvingen te ontwikkelen, met nieuwe ‘series hybride’ systemen als voorloper in de constante stroom aan nieuwe ontwikkelingen.

‘Series hybride’ systemen gebruiken een accubank in combinatie met een kleine, op afstand bedienbare generator om een elektrisch motor van energie te voorzien. De motor kan in een onderwatercapsule worden geplaatst (PodMaster), geïnstalleerd worden op een saildrive (SailMaster) of direct verbonden worden aan de schroefas (DriveMaster).

Omdat de generator bijna overal aan boord kan worden geplaatst, is er een groot aantal mogelijkheden wat betreft ontwerp en installatie. Het grootste voordeel van een serie geschakelde hybride is dat deze de ‘lege accu angst’ voorkomt die wordt geassocieerd met door accu aangedreven vaartuigen. U kunt de hele dag varen in alle stilte, wetend dat u de generator aan kan schakelen als uw accu’s leeg raken en zo uw bereik kan vergroten. De accu’s kunnen vervolgens weer volledig opgeladen worden op walstroom wanneer u bent afgemeerd.

Mastervolt is altijd al een complete ‘one stop shop’ geweest voor onafhankelijke elektrische systemen. Sinds de aankoop van Bellman, de vooraanstaande Nederlandse specialist in elektrische aandrijfsystemen, in november 2009 heeft het bedrijf grote vooruitgang geboekt op het gebied van hybride en volledige elektrische aandrijvingen.

De sleutel achter de meest recente ontwikkelingen is de verbeterde mogelijkheid om de accu’s op te laden via de schroefas te verbeteren, of deze nou wordt aangedreven door een ingebouwde verbrandingsmotor, of door een freewheeling schroef tijdens het zeilen. In ideale zeilomstandigheden is het zelfs goed mogelijk dat een jacht haar verbruik vanaf de schroef regenereert. Mastervolt’s e-power applicaties kunnen momenteel worden verdeeld in drie categorieën: Volledig elektrische, parallel geschakelde hybride en serie geschakelde hybride systemen.

Volledig elektrische systemen zijn geheel afhankelijk van accustroom; dit kan variëren van Mastervolt’s slim-case AGM type accu’s of gel-accu’s tot de unieke deep-cycle Lithium Ion accu’s. Het vermogen van de motoren zelf varieert meestal van 2,0kW tot 20kW, met klantspecifieke motoren tot wel 65kW. Mastervolt’s slimme besturings-, monitorings- en oplaadsystemen garanderen dat iedere amp zo efficiënt mogelijk wordt gebruikt.

In parallel geschakelde hybride systemen is de hoofdmotor de primaire bron voor aandrijving maar daarnaast is er een mechanische verbinding van de elektrische motor naar de schroefas. Vanwege de hoge koppel van de elektrische motor en een reductieratio die aansluit bij de schroef worden dit soort systemen meestal gebruikt voor een paar uur varen in stilte met een hoge mate van manoeuvreerbaarheid. Ook worden ze gebruikt als noodaandrijving wanneer de hoofdmotor uitvalt.

Recente ontwikkelingen zijn onder andere nieuwe toevoegingen aan het HybridMaster Ultra aanbod zodat er nu 5 modellen zijn variërend van 3,5kW tot 20kW. De borstelloze 48V of 96V synchroon motoren hebben bijna geen onderhoud nodig en wanneer ze worden aangedreven door de hoofdmotor kunnen ze een stil vermogen van 60A tot 200A genereren om de accu’s snel te herladen.

De spannendste ontwikkelingen zijn echter in het serie geschakelde hybride aanbod, waarin Mastervolt’s complementaire technologie een groot aantal mogelijkheden biedt. Energie kan bijvoorbeeld worden geleverd door een variabele snelheid dieselgenerator, een omvormer en een intelligente acculader, allen samenwerkend om de beschikbare energie te optimaliseren en distribueren.

Mastervolt is momenteel het aanbod aan het uitbreiden waarbij volledig elektrische en hybride systemen effectief zijn. Hierdoor worden hybride systemen beschikbaar voor veel grotere vaartuigen. De PodMaster aandrijvingen worden vergroot voor zeilboten van 13,5 tot 17 meter (45 tot 56ft) en de SailMaster modellen worden uitgebreid voor vaartuigen van 5,4 tot 11.4 meter (18ft tot 38ft). Daarnaast worden de nieuwe serie geschakelde hybride systemen gericht op zeiljachten van 8,4 tot 17 meter (28ft tot 56ft) en op motorcruisers van 8,4 tot 14,4 meter (28ft tot 48ft).

“Voor grotere jachten is hybride zeker de toekomst,” aldus Marc Persoon, Mastervolt’s Marketing Manager. “De HybridMaster Ultra biedt bijvoorbeeld de mogelijkheid om de beste eigenschappen van beide werelden te combineren: Elektrische aandrijving voor korte tot middellange afstanden, en diesel voor lange afstanden. Bij zeiljachten is regeneratie middels een freewheeling schroef uitstootvrij, en dit wordt op een intelligente manier geregeld door Mastervolt besturingssystemen. Daarnaast ontvangen onze serie geschakelde hybride oplossingen erg veel aandacht van scheepsontwerpers omdat ze bijdragen aan een beter interieurontwerp door een grote flexibiliteit in de plaatsing van componenten.

Over de toekomst zegt CEO Paul Kenninck: “Het is zeer waarschijnlijk dat elektrische vaartuigen de maritieme industrie zullen transformeren, en eerder in de komende paar jaar dan in de komende decennia. De overheid heeft al veel regels ingesteld die milieuvriendelijk varen stimuleren. Elektrische vaartuigen zijn zeer rendabel, zeker met de stijgende olieprijs. Er bestaat dan ook geen twijfel over een toenemende interesse in elektrisch varen, zoals dat ook ging bij elektrisch rijden. Er staat dus veel op het spel voor de maritieme industrie.”