Mastervolt marine

Verhoog de levensduur van uw accu

Mastervolt, de Nederlandse innovator van elektrische apparatuur en leverancier van scheepsaccu’s van hoge kwaliteit, geeft handig advies om dit seizoen het beste uit uw accubank te halen. Mastervolt heeft 31 accu’s in zijn gamma en is de pionier op het gebied van de revolutionaire lichtgewicht Lithium-ion 12- en 24-voltmodellen. Het bedrijf bracht onlangs ook een splinternieuwe 6-volt compacte AGM accu op de markt voor nog meer vrijheid in het ontwerpen van de perfecte accubank.

Marc Persoon, Marketing Manager van Mastervolt: “De levensduur van een accu hangt nauw samen met de frequentie van gebruik, de mate van ontlading en het onderhoud. Ook de kwaliteit van de acculader is een erg belangrijke factor.”

Mastervolt geeft enkele prima tips om uw accu het hele jaar door in topconditie te houden:

Let op de temperatuur: Probeer de omgevingstemperatuur van de accu tussen 15 en 20 graden Celsius te houden voor de beste prestaties. Een hogere temperatuur verkleint de levensduur ingrijpend. Lagere temperaturen zorgen ervoor dat de beschikbare capaciteit kleiner wordt. Veel oudere accu’s hebben mogelijk last gehad van de recente strenge winter. Goede plaatsing van de bank kunnen dit voorkomen.

Hou de accu droog en schoon: Dit voorkomt stroomlekken tussen de klemmen.

Voorkom diepe ontlading: Het wordt afgeraden om regelmatig dieper te ontladen dan 50% van de nominale capaciteit. Ontlaad nooit dieper dan de minimale ontlaadspanning die aangegeven wordt door de fabrikant van de accu. (Alleen Lithium-ionaccu’s van Mastervolt zijn bestand tegen herhaalde bijna volledige ontlading.

Herlaad meteen: Herlaad de accu altijd na ontlading. Onvolledig herladen kan de accu beschadigen. Daarom moet een accu minstens een keer per maand worden opgeladen tot 100% van de capaciteit.

Gebruik geen oude en nieuwe accu’s door elkaar: Accu’s in serie of parallel moeten van hetzelfde merk en type zijn en moeten dezelfde capaciteit en oplaadstatus hebben. Zoniet verliest de bank aanmerkelijk aan vermogen. Combineer geen nieuwe accu’s met oude en ga aan de hand van de aanbevelingen voor installatie na of accu’s in parallel of in serie moeten geschakeld worden.

Controleer de accuklemmen: Trillingen van de motor of zelfs een onbedoelde tik met de voet kan de klem van een accu net genoeg losmaken om voor problemen te zorgen. Zo kan er bijvoorbeeld genoeg vermogen zijn voor de lichten, maar niet om de motor te starten. Controleer de klemmen regelmatig, minstens om de drie maanden.

Laad accu’s op als ze opgeslagen zijn: Als accu’s losgekoppeld en opgeborgen zijn, ontladen ze vanzelf met ongeveer 2-3% per maand bij 20 °C. Bij hogere temperaturen gaat dit echter sneller. Berg de accu dus op een koele plaats. De fabrikant van de accu geeft aanbevelingen over hoe vaak een bepaald type accu moet opgeladen worden als hij in opslag staat.

Gebruik een goede lader: Met een goedkope lader bespaart u geen geld. Hij laadt accu’s immers niet op een intelligente manier op. Laders van Mastervolt zijn speciaal ontworpen voor snellading met een optimale efficiëntie. Accu’s moeten altijd gebruikt worden met een geschikte lader. Het verlengt de levensduur van uw accu, vermijdt beschadiging door overlading en garandeert maximale capaciteit.

Dat is alles – geniet van het seizoen!

Ga naar www.mastervolt.com voor meer informatie over het complete gamma volledig compatibele krachtinstallaties, inclusief accu’s, laders, omzetters en generatoren.

Klik hier om dit persbericht in een Word document te downloaden